Европарламент просит Еврокомиссию принять меры для отделения поиска от остальных коммерческих служб (в первую очередь — Google)

Развитие событий: Как ЕС собирается регулировать Google и Facebook, и зачем ему это нужно (5 мая 2015)

Европейский парламент проголосовал за решение направить в Европейскую комиссию призыв принять меры для защиты конкуренции в области интернет-поиска. В первую очередь это касаться случаев, когда компании — операторы поисковых систем — продвигают собственные услуги через поисковую выдачу, дискриминируя других поставщиков услуг.

В запросе Европарламента не упоминаются конкретные компании, но всем понято, что речь идет о Google, чей интернет-поиск на рынке ЕС занимает доминирующее положение с долей в 90%.

В прессе ситуацию называют призывом к разделению бизнеса Google.

Как пишет «Интерфакс», «Еврокомиссия уже четыре года ведет антимонопольное расследование деятельности Google, и в начале
сентября регулятор пошел на беспрецедентный шаг, в третий раз отклонив
предложение Google по урегулированию претензий».

* * *

European Parliament resolution on supporting consumer rights in the digital single market (2014/2973 (RSP))
B8‑0286/2014

The European Parliament, [.]

10. Notes that the online search market is of particular importance in ensuring competitive conditions within the digital single market, given the potential development of search engines into gatekeepers and the possibility they have of commercialising secondary exploitation of information obtained; calls, therefore, on the Commission to enforce EU competition rules decisively, based on input from all relevant stakeholders and taking into account the entire structure of the digital single market in order to ensure remedies that truly benefit consumers, internet users and online businesses; calls, furthermore, on the Commission to consider proposals aimed at unbundling search engines from other commercial services as one potential long-term means of achieving the aforementioned aims;

11. Stresses that, when using search engines, the search process and results should be unbiased in order to keep internet searches non-discriminatory, to ensure more competition and choice for users and consumers and to maintain the diversity of sources of information; notes, therefore, that indexation, evaluation, presentation and ranking by search engines must be unbiased and transparent, and that, for interlinked services, search engines must guarantee full transparency when showing search results; calls on the Commission to prevent any abuse in the marketing of interlinked services by search engine operators;

12. Welcomes the announcement of further investigations by the Commission into search engine practices and the digital market in general;
[.]